warsztaty dla "aktywnych"
25
stycznia 2010 uczniowie klas I i II biorący udział w
projekcie "AKTYWNY W SZKOLE - AKTYWNY W ŻYCIU"
uczestniczyli
w warsztatach pt. „Uczniowie uczniom, czyli ciekawe
zajęcia i pomoce dydaktyczne” zorganizowanych
i przeprowadzonych w ramach realizacji projektu
„Partnerzy
w nauce” w Zespole Szkół nr 3 w Kędzierzynie -
Koźlu.
Tematyka
warsztatów obejmowała następujące zagadnienia:
1. W świecie iluzji.
2. Fizyka na wesoło.
3. Mikroświat wokół nas.
4. Gry logiczne.
W trakcie zajęć w pracowni komputerowej uczniowie poznawali zasadę działania drukarek, telewizorów i przyrządów optycznych oraz zasady powstawania kolorowych wydruków. Za pomocą prezentacji multimedialnych i animacji komputerowych mogli zobaczyć , jak postrzegają świat ludzie a jak zwierzęta drapieżne oraz dowiedzieć się w jaki sposób powstaje obraz trówymiarowy.
Oglądając animowane stereogramy,
zdjęcia magicznego oka oraz prezentacje stereoskopowe,
mogli odważnie wkroczyć w świat iluzji i przekonać się
naocznie
o złudnym świecie rzeczywistym, widzianym dosyć
niedoskonałym przyrządem optycznym, jakim jest ludzkie
oko.
Warsztaty w pracowni fizycznej polegały na rozwiązaniu krzyżówki związanej z działem o prądzie elektrycznym. Następnym zadaniem uczestników było zbudowanie obwodu elektrycznego z gotowych podzespołów według podanego schematu oraz sprawdzenie poprawności jego działania.
Zajęcia z biologii rozpoczęły się
od zapoznania uczniów z mikroskopem optycznym - jego
budową i działaniem oraz od nauki samodzielnego
wykonania preparatów mikroskopowych. Uczniowie oglądali
ciekawe preparaty stałe, dostępne w pracowni
biologicznej - były to między innymi tkanki roślinne i
zwierzęce oraz krew człowieka. Następnie uczestnicy
sporządzali preparaty z różnych obiektów biologicznych,
przygotowanych przez uczniów naszej szkoły
z sekcji naukowo-technicznej. Były to preparaty z
zarodników pleśni i pieczarki, a także odnóża
zasuszonych pająków. Można było również na zakończenie
pracy obejrzeć pod mikroskopem swój własny włos.
Gimnazjaliści sprawnie i aktywnie pracowali, a niektóre
preparaty budziły wiele emocji.
Zmagania z matematyką uczniowie
rozpoczęli od poznania zasad rozwiązywania sudoku na
prostych i bardziej skomplikowanych przykładach. Zapałki
posłużyły im do przedstawienia określonej liczby, figury
lub równości prawdziwej. Z pomocą Puzzli Happy Cube
uczniowie rozwijali wyobraźnię przestrzenną,
kształtującą umiejętność logicznego myślenia,
koncentrację
i cierpliwość. Ostatnim zadaniem było zbudowanie
określonego kształtu z drewnianych elementów , czyli
zabawy z tangramem.
Zajęcia we wszystkich pracowniach cieszyły się dużym zainteresowaniem i większość uczestników chętnie zdobywało nowe umiejętności i wiedzę poprzez zabawę, zwłaszcza że starsi koledzy pomagali i bawili się razem z nimi.