Zespół Szkół Miejskich nr 2

w Kędzierzynie - Koźlu

ŚWIETLICA




 



OFERTA ŚWIETLICY SZKOLNEJ
 



PLAN PRACY ŚWIETLICY SZKOLNEJ
 



KARTA ZGŁOSZENIA DZIECKA DO ŚWIETLICY SZKOLNEJ
i na obiady w sto
łówce szkolnej
 



Przedświąteczne wypieki

Poniedziałek i wtorek były w świetlicy niezwykle aromatyczne i kolorowe. W ramach innowacji „Zrobię to sama” piekłyśmy ciasteczka i je dekorowałyśmy. Były pyszne.
 

 



Cała Polska Czyta Dzieciom- czytające szkoły

W ramach kampanii  „Cała Polska Czyta Dzieciom- czytające szkoły” oraz świetlicowego miesiąca rodziny, zaproszenie do czytania dzieciom przyjęła babcia Maciusia Ciąglewicza, pani Teresa Tarsa. Bardzo dziękujemy za przepiękne przeczytanie baśni oraz za słodki poczęstunek.


 



„Mieszkańcy naszych lasów”- konkurs Miejskiej Biblioteki Publicznej w Kędzierzynie- Koźlu

Nasze świetlicowe dziewczynki: Manuelka Dembończyk (Ia), Martynka Zamczewska (Ib) oraz Natalka Dembończyk (IIIa) zostały wyróżnione w miejskim konkursie plastycznym „Mieszkańcy naszych lasów” ogłoszonym przez  Miejską Bibliotekę Publiczną w Kędzierzynie- Koźlu. Jest to duży sukces, gdyż na konkurs wpłynęło 300 prac, a nagrodzono około 50. Dziewczynkom gratulujemy i życzymy kolejnych sukcesów.
 



ZROBIĘ TO SAMA

Kolejne piękne prace, małych, zdolnych świetlicowych dziewczynek.

Tym razem galeria innowacji
wzbogaci się o zdjęcia 
z produkcji biżuterii i ekologicznych, dekoracyjnych jabłuszek.
 



DZIEŃ PLUSZOWEGO MISIA

25 listopada obchodzony jest Dzień Pluszowego Misia. W naszej świetlicy zagościły w tym dniu pluszaki. Uczniowie dowiedzieli się jak powstał pierwszy pluszowy miś, posłuchały bajki o bardzo dobrze wychowanym misiu, były tańce z misiami. Uczniowie, którzy wzięli udział w konkursie na portret misia otrzymali dyplomy i skromne nagrody. Myślimy, że dla uczniów i dla pluszaków był to miły, szkolny dzień.



 



ZABAWY EKOLOGICZNE

Braliśmy udział w projekcie „Ale wkoło jest zielono” – polegał on na udziale uczniów szkół w  zajęciach plenerowych (okolice szkół na których robiliśmy zdjęcia obiektów przyrodniczo cennych - czerwiec, lipiec) oraz na happeningach (prezentacja oraz zajęcia o tematyce przyrodniczej- wrzesień.

Projekt zorganizowali i przeprowadzili wolontariusze z fundacji RIAD. Na zajęciach oglądaliśmy prezentację o ciekawych przyrodniczo miejscach naszego miasta, rozwiązywaliśmy zagadki, braliśmy udział w zabawach dramowych. Znów nasze świetliczaki mogły pogłębić swoją wiedzę o ekologii.
 



„ZROBIĘ TO SAMA”

W tym roku szkolnym świetlica szkolna zaprosiła dziewczynki do udziału w świetlicowej innowacji pedagogicznej „Zrobię to sama”. W ramach zajęć dziewczynki będą uczyły się szyć, gotować, piec, robić na drutach, poznają różne techniki plastyczne.

Odbyły się już pierwsze zajęcia, na których dziewczynki przyszywały guziki, rysowały, robiły sałatkę jarzynową, wykonywały piękne ozdoby z rolek od papieru toaletowego. Zapraszamy do śledzenia galerii J
 




Tym razem mali ekolodzy ze świetlicy przygotowywali się do Świąt Bożego Narodzenia. Wykonywali ekologiczne ozdoby świąteczne z masy solnej. Były choinki, dekorowane kółeczka, aniołki. Zabawa była rewelacyjna.

 

 



26 listopada 2013r. Drużyna małych ekologów z naszej świetlicy, biorąca udział w projekcie ekologicznym  "Sposób na Ekoplanetę", wzięła udział w miejskim konkursie ekologicznym dla uczniów klas I- III PSP. Konkurs odbył się w PSP nr 12 w Kędzierzynie- Koźlu. Drużyna w składzie: Alicja Gołoś, Elżbieta Gomuła i Igor Kopaniecki zajęła I miejsce.

Gratulujemy i życzymy kolejnych sukcesów.
 



Wycieczka na Górę Św. Anny

28 października 2013 grupa małych ekologów ze świetlicy szkolnej pojechała na wycieczkę do Parku Krajobrazowego Góra Świętej Anny. Pani Ela, która oprowadzała nas po parku opowiedziała nam wiele ciekawych rzeczy. Teraz wiemy, że żadne z nas nie było w annogórskim kraterze, bo po wulkanie nie ma już tam śladu. Zobaczyliśmy piękne krajobrazy, zabytki  oraz cudowną przyrodę. Teraz wiemy dlaczego warto szanować przyrodę. Wyjazd odbył się dzięki uczestnictwie w projekcie świetlicowym "Sposób na Ekoplanetę", finansowanego przez Stowarzyszenie Rodziców na Rzecz Pomocy Szkołom "Przyjazna Szkoła".
 



Mali Ekolodzy ze świetlicy w ramach projektu "Sposób na Ekoplanetę" wyszli na spacer po terenie szkoły szukać ciekawych roślin i zwierząt. Dzieci zrobiły wiele zdjęć. Najciekawsze z nich pokazujemy tutaj :)


 



Tym razem Ekoludki ze świetlicy zastanawiały się jak wyglądałby człowiek w świecie przestrzegającym zasad ekologii i taki, który żyje nieprzestrzegając tych zasad. Po rozmowie dzieci wykonały plakaty z Ekoludkiem i Ekostrachem. Uczniowie chcieliby jednak być Ekoludkami niż Ekostrachami.


 




SPOSÓB NA EKOPLANETĘ-

EKOLOGICZNY PROJEKT EDUKACYJNY
DLA WYCHOWANKÓW ŚWIETLICY SZKOLNEJ

PRZY ZESPOLE SZKÓŁ MIEJSKICH NR 2
W KĘDZIERZYNIE- KOŹLU

NA REALIZACJĘ PROJEKTU OTRZYMANO DOTACJĘ
OD STOWARZYSZENIA RODZICÓW NA RZECZ POMOCY SZKOŁOM
 „PRZYJAZNA SZKOŁA” 

”Ekologia i ochrona środowiska to (...) nie tylko wielki przemysł, kopalnie i huty.
To także Twoje i moje codzienne gesty, to Twoja i moja kuchnia, łazienka, garaż, ogród. To wybór przez Ciebie i przeze mnie środków komunikacji, sposobu spędzania wolnego czasu i taka ochrona środowiska zaczyna się najbliżej: w tym pokoju, mieszkaniu, domu.”

Eryk Mistewicz


”Mamy tylko jedną Ziemię, a jej przyszłość zależy od każdego na pozór niewielkiego ludzkiego działania, zależy od każdego z nas”,tak pisał Florian Plit. Są to słowa prawdziwe, dlatego ważne jest, by w dobie  szybkiego rozwoju cywilizacji  więcej uwagi poświęcić ochronie środowiska. Coraz większego znaczenia nabierają takie pojęcia jak: ekologia, postawa ekologiczna. Jednym z miejsc, obok domu, w którym należy uczyć dzieci życia w zgodzie z naturą jest szkoła. Ekologia powinna stać się ważnym elementem edukacyjnym już od najmłodszych lat, gdyż odpowiednia wiedza i wychowanie proekologiczne zaowocują w przyszłości. To od naszej postawy i od świadomości naszych dzieci zależy przyszłość Ziemi.

Rodzice i nauczyciele we współpracy ze sobą, powinni uczyć dzieci jak kochać przyrodę i żyć z nią w zgodzie.

 
CEL GŁÓWNY PROJEKTU:

Kształtowanie u wychowanków postaw proekologicznych.

 Ponieważ program realizowany jest w czasie zajęć świetlicowych,  ma on  formę nauki przez zabawę i własne doświadczenia. Uczniowie mogą podzielić się swoją wiedzą i umiejętnościami, uczestniczą w pokazach multimedialnych, spotkaniach z ludźmi zajmującymi się ochroną środowiska na co dzień. Przeprowadzają doświadczenia, uczestniczą w wycieczkach, konkursach o tematyce ekologicznej. Nagrywają filmiki proekologiczne, robią przedstawienie teatralne, wiedzą dzielą się z kolegami, rodzicami, pracownikami szkoły.  

Uczniowie na zajęciach ekologicznych mają tak zorganizowany proces zdobywania wiedzy, by jak najwięcej aktywności spoczywało na nich.  Zgodnie z maksymą Konfucjusza: “Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż – zapamiętam. Pozwól wziąć udział, a… wzbudzisz we mnie pragnienie.”, program zachęca uczniów do działania, co pozwoli im łatwiej wprowadzić poznane treści w życie.

 Treści zawarte w projekcie pogrupowane są w bloki tematyczne. Ich realizacja może być przeprowadzana w dowolnej kolejności, na co wpływ będą miały możliwości osób zaproszonych do współpracy, warunki pogodowe oraz możliwości dzieci.

 BLOKI TEMATYCZNE:

I   Co to jest ekologia? (wrzesień)
II  Piękno przyrody wokół nas. (październik)
III Czysta woda zdrowia doda (listopad)
IV  Czym oddycham (grudzień)
V   Jestem małym ekologiem (styczeń)
VI Mówimy o ekologii innym (luty)

Podsumowanie projektu:

1. Kodeks Małego Ekologa- praca grupowa.
2. Wystawa prac uczniów, teatrzyk.
3. Przyznanie certyfikatów ukończenia zajęć- Mały Ekolog.

ZAMIERZONY EFEKT KOŃCOWY:

Uczniowie znają zasady ekologicznego życia, potrafią ocenić sytuacje zagrażające środowisku, a także skutki zanieczyszczenia środowiska wpływające na zdrowie ludzi. Wzbudzenie zainteresowania ochroną środowiska w środowisku lokalnym.
 



WZOROWY ŚWIETLICZAK

* PAMIĘTA, ŻE KULTURA OSOBISTA JEST BARDZO WAŻNA SPRAWĄ,
   WIĘC JĄ OKAZUJE WSZYSTKIM, ZAWSZE.

* DBA O WSZYSTKIE RZECZY, JAKIE ZNAJDUJĄ SIĘ W ŚWIETLICY.

* MÓWI JĘZYKIEM WOLNYM OD WULGARYZMÓW.

* PAMIĘTA, ZE WSZYSCY MAJĄ JEDNAKOWE PRAWA, RESPEKTUJE JE.

* SWOJE OBOWIĄZKI WYPEŁNIA W SPOSÓB WŁAŚCIWY, NAJLEPIEJ JAK POTRAFI.

* BIERZE AKTYWNY UDZIAŁ W ZAJĘCIACH ŚWIETLICOWYCH.

* PANUJE NAD SWOIMI EMOCJAMI, UNIKA BÓJEK.

* PAMIĘTA O „PROSZĘ”, „PRZEPRASZAM”, „DZIĘKUJĘ”. „DZIEŃ DOBRY”,
   „DO WIDZENIA” NIE SĄ MU OBCE.

* SZANUJE KOLEGÓW, KOLEŻANKI, NAUCZYCIELI ORAZ INNYCH PRACOWNIKÓW
   SZKOŁY. NIE OBRAŻA I NIE KRYTYKUJE.

* ORGANIZUJE TYLKO BEZPIECZNE ZABAWY.

* DBA O ZDROWIE SWOJE I INNYCH.

* REPREZENTUJE ŚWIETLICĘ NA IMPREZACH SZKOLNYCH, MIĘDZYSZKOLNYCH.

* SŁUŻY POMOCĄ INNYM.

* STAJE W OBRONIE SŁABSZYCH.

* INFORMUJE O KAŻDYM WYJŚCIU ZE ŚWIETLICY.

* TAKI ŚWIETLICZAK JEST

* PRZYKŁADEM DLA INNYCH.

 


 

 
 
Linki

Urząd Miasta

Kędzierzyn-Koźle

 

 

 

 

 

Aktywny w szkole
aktywny w życiu

 

 

 

 

Publiczne Przedszkole
nr 17

 


wspiera BADMINTONA